Field Report

여객수송 400만 명을 꿈꾸는 대구국제공항

Daegu International Airport:Aiming for Four Million Passengers


 대구국제공항은 지난해 처음으로 연간 여객수송 350만 명을 돌파했으며, 2년 연속 흑자경영에 성공해 당기순이익 약 72억 원(전년대비 475% 상승)을 달성하는 성과를 기록해 지방공항 활성화를 견인했다.

For the first time, Daegu International Airport surpassed the 3.5 million annual passengers mark last year and, for the second year in a row, recorded a net profit of approximately KRW 7.2 billion (475% increase on-year), leading the vitalization of regional airports.

글. 편집실 촬영. 이준호


명실상부 영남권 거점공항
경상도 중심부에 있는 대구국제공항은 경산, 영천 등 대구 인근 지역에서 30분 이내로 접근할 수 있고 경주, 안동, 포항 등 경북의 관광명소까지는 90분 이내로 접근이 가능한 영남권 거점공항이다. 현재 김포, 제주, 인천공항으로 가는 국내선과 일본, 중국, 대만, 홍콩, 베트남 등 총 13개의 국제노선을 운영하고 있으며, 지역 주민들과 영남지역 방문을 원하는 내외국인에게 항공편의를 제공하고 있다.
Key hub airport in the Yeongnam region
Located at the center of Gyeongsang Province, Daegu International Airport is a hub airport in the Yeongnam region, which is accessible within 30 min from areas near Daegu, including Gyeongsan and Yeongcheon, and 90 min from tourist attractions in North Gyeongsang. The airport currently operates domestic flights to Gimpo, Jeju, and Incheon airports, and 13 international flights to destinations including Japan, China, Taiwan, Hong Kong, and Vietnam for residents, as well as Korean and foreign visitors to the Yeongnam areas.


위기를 기회로 만드는 전략적 마케팅과 협업
지난해 중국 전세기 운항 중단으로 여객수가 급감하자 대구공항은 이를 타개하기 위해 전략적인 노선마케팅을 추진했다. 그 결과 베트남ㆍ태국 등 총 6개의 국제노선(주 70편)을 신규 취항했으며, 대구-김포공항 국내 노선을 재유치했다. 이와 함께 오사카, 타이베이 등 기존에 있던 8개 노선(주 46편)을 증편 운항하기도 했다. 이는 지자체, 유관기관과의 협업이 있었기에 가능한 결과였다. 특히 대구광역시와의 협업으로 대구를 찾는 대만 관광객이 2016년도에 비해 88%나 증가해 외부악재에도 불구하고 2017년 여객수송 350만 명을 달성하며 연간 최대실적을 갱신하는 쾌거를 이뤘다.
Turning crisis into opportunity through strategic marketing and collaboration
In response to the plunging number of passengers because of China’s suspension of charter flights to South Korea, Daegu Airport has engaged in strategic marketing to enhance alternative routes. As a result, the airport added six international routes (70 flights a week) bound for such countries as Vietnam and Thailand, and relaunched the domestic service between Daegu and Gimpo airports, in cooperation with local governments and agencies. In particular, collaboration efforts with the Daegu Metropolitan City helped increase the number of Taiwanese visitors to the city by 88% compared to 2016, contributing to setting a new record of 3.5 million passengers using the airport in 2017 despite unfavorable external conditions.



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(좌)개성 있는 온천 시설을 갖춘 료칸, (우)일본식 다다미방인 와시츠





편안하고 안전한 공항으로
대구공항은 여객의 편의를 돕기 위해 체크인 카운터 혼잡을 완화할 수 있도록 지난 9월 공용 키오스크를 설치했다. 키오스크를 이용하면 각 항공사 체크인카운터를 이용하지 않고도 항공권을 발급받을 수 있어 수속이 간편해진다. 또한 안정적 수하물처리를 위해 시설과 동선을 개선, 수하물처리량을 30%가량 향상시켜 승객 대기시간을 20~25분에서 14~17분으로 단축했다. 작년 10월에는 자원봉사 서비스를 도입하여 큰 호응을 얻었다. 총 8명의 자원봉사자들이 티켓 발권부터 공항 내 위치 안내, 주차, 주변 관광지와 맛집 안내에 이르기까지 다양한 서비스를 제공하고 있다.
서비스 품질 향상과 함께 공항안전 시스템도 업그레이드했다. 공항 외곽의 경비를 강화하기 위한 과학화 작업과 첨단 CCTV 설치 등 외곽경비 인프라를 개선하였고, 대구지방고용노동청이 실시한 위험물 안전관리(PSM) 점검에서 ‘S’등급을 획득해 최고수준의 위험물 안전관리 능력을 공식 인정받기도 했다. 체계적인 안전관리 활동으로 장애 발생 건수와 외부지적을 ‘ZERO’화 하는 데 성공했다.
A more convenient and safe airport
Last September, Daegu Airport installed a common-use kiosk in an effort to ease the congestion at check-in counters for passengers’ convenience. Passengers can easily check in using the kiosk without having to go to each airline’s counter. The airport also streamlined and improved the baggage handling process, thereby increasing its capacity by around 30% and reducing passenger waiting time, that is, from 20-25 min to 14-17 min. In addition, the volunteer service introduced in October is receiving good responses. At present, eight volunteers assist passengers in various areas, including ticketing, airport directory, parking, and travel information, on nearby attractions and restaurants.
Along with the improvement of service quality, the airport security system has also been upgraded. The airport perimeter security was enhanced with infrastructure improvements including using technology and installing advanced CCTVs. Daegu Airport received Grade S on the process safety management (PSM) assessment by the Daegu Regional Employment and Labor Office, verifying that the airport’s safety management of hazardous materials is maintained at the highest standard. It achieved its goal of “zero failure and correction order” through systematic safety management activities.






목표를 향한 도전

대구공항의 올해 목표는 여객수송 400만 명, 당기순이익 100억 원이다. 타깃 노선을 대상으로 집중적인 마케팅을 실시하여 국제노선을 신설, 대구공항의 항공수요를 늘려나갈 계획이다. 공항 접근성을 높이기 위해 인근 도시를 연결하는 시외버스를 신규 유치하고, 공항이용의 편의성을 알리는 등 대국민 홍보 활동도 펼칠 예정이다. 공항 이용객이 급증하고 있어 올해부터는 여객수가 청사의 수용 능력을 초과할 것으로 예상됨에 따라 여객터미널에서 멀리 떨어진 야외주기장을 이용할 수 있도록 리모트게이트를 신설하는 등 기존 터미널시설의 운영 효율성을 개선할 계획이다. 이러한 노력을 바탕으로 대구국제공항이 올해의 목표를 넘어 새롭고 찬란한 미래를 펼쳐나가길 기대한다.

Challenge toward new goals

Daegu Airport’s goal this year is to post a passenger traffic of 4 million and a net profit of KRW 10 billion. Korea Airports Corporation (KAC) will focus its marketing efforts on targeting new international routes in a bid to increase the demand for Daegu Airport. The corporation also plans to push for more intercity bus services to enhance accessibility to the airport from nearby cities and promote the airport’s convenience to the public. With the rapidly increasing passenger traffic, the number of travelers is expected to exceed the capacity of the terminal this year. Therefore, KAC will exert efforts to improve the operational efficiency of existing terminal facilities, including building new remote gates to be able to utilize the aprons located farther from the passenger terminal. With all of these efforts, Daegu International Airport looks forward to a new and bright future, going beyond achieving this year’s goal.










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