FIELD REPORT

김포공항의 모든 것

Everything about Gimpo International Airport 


공항은 just 공항이다? 비행기를 타기 위한 터미널로서의 한계를 넘어선 김포공항의 여러 매력과 알아두면 쓸데 있는 다양한 정보를 소개한다.

Do you think the airport is just airport? Several charms of Gimpo Airport exceeding the limit of terminal for getting on the plane and diverse useful information are introduced.    


Office

김포공항을 움직이는 헤드쿼터

김포공항을 움직이는 헤드쿼터인 한국공항공사 서울지역본부는 공항 운영에 대한 모든 책임과 권한을 가지고 있다. 총 448명의 직원이 근무 중이며 조직은 3개단(운영단, 시설단, 기술단)과 17개 팀 1개 연대로 구성되어 있다. 지난해 매출액 3664억 원, 당기순이익 1584억 원을 달성해 흑자경영을 이어가고 있으며, 공항인근 소음대책지역에 주택방음공사 및 냉방시설 설치 등을 위해 매년 약 460억 원을 지원해 사회적 가치 구현에도 앞장서고 있다.


대외수상
2016~2010 : ACI 세계공항서비스평가(ASQ) 중규모 공항 6년 연속 1위
2015 : ACI 세계공항서비스평가(ASQ) 명예의 전당 헌액
2013~2012 : ATRS 공항운영효율성평가 아시아지역 2년 연속 1위
2010 : ATRS 공항운영효율성평가 아시아지역 1위



Headquarter of Gimpo Airport

Seoul Region Headquarter of Korea Airports Corporation has all responsibilities and rights to the Gimpo Airport operation considering Gimpo Airprot as the moving headquarter. Total 448 employees are working and the organization consists of 3 divisions (operation division, facility division, and technical division) and 17 teams, and 1 regiment. It is continuing the surplus management by achieving sales 366.4 billion won and the current net income 158.4 billion won in last year. It is actively realizing the social value by providing the noise damage area near the airport with about 46 billion won every year for the house soundproof work and the installation of cooling air conditioning.


Award-winning history abroad
2010~2016 : 1st place for 6 consecutive years at medium-sized airport of ACI Airport Service Quality (ASQ)
2015 : Being inducted into the hall of fame of ACI Airport Service Quality (ASQ)
2012~2013 : 1st place for 2 consecutive years in the Asian region at ATRS Airport Operation Efficiency Evaluation
2010 : 1st place in the Asian region at ATRS Airport Operation Efficiency Evaluation



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서울지역본부 전경

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서울지역본부 로비




Spec

풍부한 수용능력과 접근성이 강점인 비즈포트

김포공항은 서울 강서구, 인천 서구, 부천시에 걸쳐 위치해 있으며, 공항 부지만 약 255만 평으로 여의도 면적(254만 평)보다 더 크다. 활주로는 2본이 설치되어 있으며 시간당 이착륙 수는 최대 41회, 연간처리능력은 226,000회로 지난해 활주로 활용률은 64.4%이다.국내선 청사는 연간 3,527만 명, 국제선 청사는 연간 493만 명의 인원을 수용할 수 있으며 일 이용객은 국내선 청사 약 5만7천 명, 국제선 청사 약 1만1천 명이다.주차장면적은 약 340,000㎡로 동시에 10,601대가 주차할 수 있지만 대중교통을 이용하면 더 편하다. 지하철 5호선, 9호선, 공항철도가 김포공항과 연결되어 있으며 현재 김포도시철도와 소사-대곡 복선전철이 공사 중에 있다.



Bizport specialized in the abundant capacity and the accessibility

Gimpo Airport is located in Gangseo-gu in Seoul, Seo-gu in Incheon, and Bucheon City. The area of the airport site is about 2.55 million pyeong which is bigger than the one of Yeouido (2.54 million pyeong). 2 runways are installed and the number of taking off and landing per hour is up to 41 times and the yearly processing power is 226,000 times. The runway use rate of last year is 64.4%. The domestic flight office can accommodate 35.27 million people a year and international flight office 4.93 million people a year. The number of passengers using the domestic flight office in a day is about 57 thousand and the international flight office around 11 thousand.The parking lot area is about 340,000㎡ which can accommodate 10,601 cars at aclip but using the public transportation is more convenient. The subway line 5 and 9, and airport railroad are connected to Gimpo Airport, and the Gimpo urban raiway and the Sosa-Daegok double track railway are under construction now.



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김포공항 전경




Route

국내외 주요 도시를 연결하는 수도 서울의 관문

국제노선┃김포공항의 국제노선은 일본의 하네다(도쿄)와 간사이(오사카), 중국의 서우두(베이징)와 홍차오(상하이), 대만의 쑹산(타이베이) 노선으로 총 3개국 5개 노선이 운항 중이다.(주 392편/일 56편) 2001년 인천공항 개항 후 국제노선을 모두 이관했으나 정부 정책에 따라 2003년 하네다 노선을 재취항하였고 이후 2007년 홍차오, 2008년 오사카, 2011년 베이징, 2012년 쑹산 노선을 취항해 운영하고 있다. 지난해 중국여행객의 감소에도 불구하고 총 4,032,680명이 국제선을 이용했다.

국내노선┃국내노선은 김해, 제주, 대구, 울산, 광주, 여수, 포항, 사천 8개 도시를 연결하고 있다.(주 2,444편/ 일 349편) KTX 2단계 개통에 따라 이용률이 과거에 비해 감소할 수밖에 없으나 국민들의 항공편의와 지역경제 활성화를 위해 여러 국내노선을 운영 중이다. 지난해 총 21,068,467명이 국내선을 이용했으며 김포-제주노선 이용객 증가에 힘입어 매년 전체 여객 수는 상승하고 있다.

기타┃서울김포비스니스항공센터(SGBAC)를 이용한 자가용 비행기 운항도 지속적으로 늘고 있다. 2016년 6월 처음 운영을 시작한 이래 올 상반기까지 1,311편, 6,665명이 서울김포비즈니스항공센터 터미널을 이용했다. 올해 상반기 운항편수가 전년 동기대비 36.6%(287편→392편) 증가하는 등 앞으로 꾸준한 발전이 기대된다.



Gateway of Seoul, which connects major cities in and out of Korea

International flight┃The international flight of Gimpo Airport includes the routes of Haneda (Tokyo) and Gansai (Osaka) from Japan, shoudu (Beijing) and Hongchao (Shanghai) from China, and Songshan (Taipei) from Taiwan. 5 routes from total 3 countries are operating (392 flights a week/ 56 flights a day). Although all international flights were transferred after Incheon Airport was opened in 2001, the Haneda route was placed in commission in 2003 accordng to the government policy and then Hongchao was placed in commission in 2007, Osaka 2008, Beijing 2011, and Songshan 2012. Total 4,032,680 people used the international flight last year despite the decline of Chinese passengers.

Domestic flight┃The domestic flight connects 8 cities: Kimhae, Jeju, Daegu, Ulsan, Gwangju, Yeosu, Pohang, and Sacheon (2,444 flights a week / 349 flights a day). Although the use rate cannot help decreasing compared with the past according to KTX 2-stage opening, several domestic flights are being operated for the people’s flight convenience and the regional economy activation. Total 21,068,467 people used the domestic flight last year and the number of total passenger planes is increasing due to the increase in passengers using the Gimpo-Jeju route.

others┃The flight of private jet using Seoul Gimpo Business Aviation Center (SGBAC) is also increasing consistently. 1,311 flights and 6,665 people have used the SGBAC terminal until the first half of this year since the operation began first in June, 2016. The number of flights in the first half of this year increased by 36.6% (287 flights -> 392 flights) compared with the same period of last year, the constant development is expected in the future.


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김포공항 국내선청사 전경

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김포국제공항 국제선청사 전경




Remodeling

새롭게 단장한 김포공항 여객터미널

국내선 청사┃35년 이상 경과한 노후 건축물인 국내선 청사를 새롭게 만들기 위해 지난 10년간 총 사업비 2,500억 원을 들여 리모델링을 실시했다. 김포공항의 역사성을 유지하면서도 현대적 디자인을 접목하여 시각적으로 큰 변화를 이끌어냈으며 연면적을 77,838㎡에서 88,443㎡로 확대하고 무빙워크, 승강기, 장애인화장실 등을 추가로 설치해 여객편의를 개선했다. 아뜨리움이나 테마식당가와 같은 공간을 새롭게 만들어 공항이용의 즐거움을 더했으며 무중단 수하물처리 시스템을 구축하고 생체인증 신분확인 시스템을 도입하여 스마트 공항으로 재탄생했다.

국제선 청사┃국제선 청사도 2016년에 시작한 리모델링 공사가 올해 7월 종료되었다. 기존 대형상업시설 지역을 여객터미널로 환원하고 노후된 시설을 개선하기 위해 450억 원이 투입됐다. 이번 공사로 여객시설이 53,090㎡에서 79,185㎡로 확대되며 여객처리능력 또한 430만 명에서 493만 명으로 늘어난다. 출발 대합실 확장 및 지하1층 장애인 엘리베이터 신설 등으로 여객혼잡도 완화 및 고객편의가 향상 되었고, 특히 올해 연말에는 셀프 백드롭 시스템과 셀프 체크인 기기가 설치되어 발권부터 수하물 위탁까지 탑승 수속 절차가 자동화된다.


Gimpo Airport Passenger Terminal that changed newly

Terminal of domestic flight┃The remodeling was carried out with total working expenses 250 billion for last 10 years to make the domestic flight office newly which was more than 35 years old. The visually large change was attracted by engrafting the modern design while maintaining the Gimpo Airport’s historicality and the passenger convenience was improved by expanding the gross area from 77,838㎡ to 88,443㎡ and the moving walk, elevator, and toilet for the disabled were installed additionally. The amusement of airport use was raised by newly making the space like Atrium or theme restaurant street, and the airport was reborn into a smart airport by building the nonstop baggage handling system and introducing the biological certification ID system.

Terminal of international flight┃The remodeling construction of the international flight office, which began in 2016 is scheduled to end at the end of this year. 45 billion won was injected to change the existing large commercial facility area into the passenger terminal and improve the old facility. The passenger facility is expanded from 53,090㎡ to 79,185㎡ and the passenger handling ability is increased from 4.3 million people to 4.93 million people. The passenger confusion was relieved and the customer convenience was improved because the start waiting room was expanded and the E/L for the disabled was newly established in the first basement level. In particular, the airport check-in procedure from the ticketing to the baggage consignment is automated because the self-backdrop system is introduced and the self-check in device is installed.


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국내선청사 아뜨리움

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국제선청사 3층 격리대합실




Master plan

3단계 공항개발사업, 대중골프장 오픈으로 완성

김포공항의 종합개발사업은 공항이용객과 시민을 위한 복합문화공간을 만들기 위해 지난 2001년부터 2018년까지 3단계에 걸쳐 추진되었다.

1단계┃2004년, 공항 내에 대형할인점, 컨벤션, 영화관, 쇼핑몰, 의료시설, 골프연습장 등을 조성하는 1단계 사업이 성공적으로 마무리되었다. 본 사업에는 민간자본 611억 원이 투입되었으며 유휴시설을 활용해 공항이용객에게 다양한 편의시설을 제공하게 되었다. 현재는 의료시설인 우리들병원과 골프연습장만 남아있으며 나머지 상업시설은 계약기간 만료 후 여객터미널 및 업무시설로 환원되었다.

2단계┃2011년에는 5만9천 평에 이르는 국제선청사 전면 부지에 테마공원 및 호텔, 쇼핑몰, 백화점, 영화관을 조성하는 2단계 공항개발사업인 스카이파크 사업이 완료되었다. 민간자본 3,138억 원이 투입되었으며 현재 서울 서남권 지역의 랜드마크로 자리매김해 지역경제를 활성화하고 지역주민과 공항이용객에게도 많은 사랑을 받고 있다.

3단계┃올 연말에는 공항개발사업의 마지막 단계인 대중골프장 조성사업이 완료된다. 이는 서울 내 유일한 대중골프장으로 김포공항 외곽토지인 소음 완충녹지 32만 평을 활용해 만들어졌다. 골프장은 27홀 규모이며 지역주민을 위한 체육시설도 함께 만들어져 더 의미가 있다. 민간자본 1,400억 원이 투입되었으며 자연친화적인 개발을 통해 주변 환경을 개선하는 것은 물론, 조류서식 환경을 제거해 조류충돌을 예방하는 긍정적인 효과가 기대된다.







3-stage airport development project is completed by opening the public golf course

The overall development project has been carried out in 3 stages from 2001 to 2018 for the purpose of making the complex culture space for airport users and citizens.

stage 1┃The stage 1 project to make the large discount store, convention, theater, shopping mall, medical facilities, and golf course in the airport was finalized successfully in 2004. The private capital 61.1 billion won was injected into this project and various amenities were provided for airport users by means of idle facilities. Now, only Our Hospital which is a medical facility and the golf course remain and remaining commercial facilities were changed into the passenger terminal and the business facility after the contract period expired.

stage 2┃In 2011, Skypark Project, the stage 2 airport development project, which made the theme park, hotel, shopping mall, department store, and theater in the whole site of the international flight office as large as 59 thousand pyeong was completed. The private capital 313.8 billion won was injected and it established itself as a landmark of the southwestern region of Seoul now to activate the regional economy in much love by local residents and airport users.

stage 3┃The creation project of the public golf course, which is the last stage of the airport development project is completed at the end of this year. It is the only public golf course in Seoul which was made of 320 thousand pyeong of the noise buffer green, an outside land of Gimpo Airport. The golf course is as large as 27 holes and equipped with sports facilities for local residents, which is more significant. The private capital 140 billion won was injected and the macro-environment will be improved through the eco-friendly development, and the bird strike will be prevented by removing the bird habitat.

  

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대중골프장

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골프연습장

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우리들병원




Educational facility

세계적 수준의 항공 전문인력 양성 교육시설

KAC 항공훈련센터┃항공기 조종사 양성을 위한 교육기관으로 2017년 6월 개관했다. 김포공항 화물청사에 위치해 있으며 약 5,200㎡ 규모의 센터 내에는 모의비행장치 6대, 강의실, 브리핑실 등을 갖추고 있다. 이외에도 실제 비행을 위한 제트훈련기(Citation M2)를 보유하고 있다. 2018년 8월까지 총 188명이 KAC 항공훈련센터의 제트전환과정을 수료했는데 과거 해외에 의존하던 제트전환과정을 국내에서도 이수할 수 있도록 지원함으로써 항공산업 발전에 기여하고 있다.
문의처: 02-2660-2504 (09:00~18:00, 공휴일제외)

항공보안교육센터┃항공보안교육센터는 1999년 우리나라 최초의 항공보안 교육기관으로 설립되었으며, 2010년 9월에는 동북아 최초로 국제민간항공기구(ICAO)가 인증한 국제항공보안 전문교육기관으로 인증받았다. 올해 7월까지 총 315명의 국제항공 보안교육생을 배출하였으며 2003년 이후 교육을 수료한 국내항공 보안교육생은 총 34,758명으로 명실상부한 항공보안전문 교육기관으로 역할을 다하고 있다.
문의처: [국제교육] 02-2660-2797 [국내교육] 02-2660-4483



Educational facility that trains the world-class aviation expert

KAC aviation training center┃It was opened in June, 2017 as an educational institution for training airplane pilots. It is located in the cargo office of Gimpo Airport and the center as large as about 5,200㎡ is equipped with 6 mock flight devices, lecture room, and briefing room. Besides, it retains the jet trainer aircraft (Citation M2) for the real flight. Total 188 people have completed the jet conversion process of KAC flight training center until August, 2018, this center is contributing to the development of the aviation industry by enabling trainees to complete the jet conversion process which was only available abroad in the past.
Inquiry: 02-2660-2504 (09:00~18:00, except holiday)

Aviation security education center┃The aviation security education center was established as the first aviation security educational institution of South Korea in 1999 and was certified as an international aviation security professional educational institution by International Civil Aviation Organization (ICAO) for the first time in Northeast Asia in September, 2010. It has produced total 315 international aviation security trainees until July this year and the number of domestic aviation security trainees who have completed the education since 2003 is total 34,758, which shows this center is the best educational institution specializing the aviation security.
Inquiry: [international training courses] 02-2660-2797
[domestic training courses] 02-2660-4483


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모의비행훈련장치

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X-ray 장비 실습실




Museum

국립항공박물관, 대한민국 항공산업의 역사를 담다

2020년, 김포공항 내에 국내 항공산업의 역사를 한눈에 볼 수 있는 국립항공박물관이 개관한다. 현재 국토교통부가 총 공사비 892억 원을 들여 지하 1층~지상 4층, 총면적 1만8593m² 규모로 박물관을 건설 중이다. 국립항공박물관은 앞으로 대한민국 항공의 역사와 위상을 홍보하고 다양한 항공정보를 제공할 계획이다.

[1층] 항공역사관, 대강당, 레스토랑

[2층] 항공산업관, 항공안전체험관, 비행훈련체험관

[3층] 항공과 생활문화관, 기획전시실, 항공도서관, 어린이창의체험관

[4층] 야외 전망대, 카페


National Aviation Museum of Korea embodies the history of South Korean aviation industry

In 2020, the National Aviation Museum of Korea where you can see the history of domestic aviation industry at a look is opened inside Gimpo Airport. Presently, Ministry of Land, Infrastructure, and Transport is building the museum as large as total area 18,593m² with 4 stories above ground and 1 below at a cost of 89.2 billion won. National Aviation Museum of Korea is scheduled to promote the history and status of South Korea aviation and provide diverse aviation information in the future.

[1F] Aviation history center, auditorium, restaurant

[2F] Aviation industry center, aviation safety experience center, flight training experience center

[3F] Aviation and life culture center, plan exhibition room, aviation library, children’s creativity experience center

[4F] Outdoor observatory, café

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국립항공박물관 조감도

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국립항공박물관 공사 현장

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